Om autistiske udfordringer og hvordan de påvirker mig

| | 1 kommentar

I dette blog indlæg vil jeg berette om mine autistiske udfordringer. Den gennemgående udfordring er stress, som stort set påvirker alle de andre udfordringer. Jeg har på grund af min autisme et forhøjet stress niveau. Derfor kan selv små forandringer give stress og jeg kan blive meget vred, hvis der sker en pludselig forandring. 



Hvilke autistiske udfordringer har jeg og hvordan påvirker de mig?

Når jeg bruger betegnelsen autistiske udfordringer, så er det fordi mange autister har disse udfordringer. Dog i varierende grad. Nogle har dem mere, eller mindre end mig.

Forandringer stresser meget

Det kan være de store forandringer som fx et byggeprojekt, flytning, eller opstart på nyt job, eller studie. Det kan også være pludselig ændringer på arbejdspladsen som fx hvis jeg får en ny chef, eller får nogle nye arbejdsopgaver. Disse forandringer stresser mig meget og kan i værste fald resultere i nedsmeltninger, eller få mig til at gå helt i baglås.
Det oplevede jeg senest i forbindelse med et byggeprojekt, hvor vi fik skiftet tag i den afdeling, jeg bor i. Støjen slog mig helt ud og gjorde mig fuldstændig apatisk i flere dage. Jeg led af enorm træthed og lå det meste af tiden under dynen og havde ikke overskud til noget som helst andet end at overleve.

Det svære valg

Det er svært for mig at træffe valg og så holde fast i det valg, jeg har truffet.
Det gælder både i forhold til almindelige hverdagsbeslutninger, som at beslutte, hvad jeg skal lave til aftensmad, men også i forhold til om jeg skal deltage i et familiearrangement.
Det kan være svært at sige nej til at deltage i en fest fordi man så kan få en følelse af dårlig samvittighed overfor sin familie. Dog må man lære at sige nej for at passe på sig selv. Et valg har altid konsekvenser og nogle gange kan fravalget af at deltage i et arrangementet være en så stor en belastning, at jeg vælger at deltage.

Ringe situationsfornemmelse

At vide hvornår det er okay at grine, eller smile har altid været en udfordring for mig. Jeg kan finde på at bryde ud i spontan latter, hvis jeg pludselig kommer i tanke om noget sjovt selvom der ikke er noget at grine af. Det er sjovt nok også sket for mig i en situation, hvor der absolut ikke var noget at grine af, tværtimod.
Jeg kan godt have en tendens til at tale før jeg tænker. For mange år siden sagde jeg til en dimissionsfest at en af deltagerne lignede en, der lige var stået op.  😯
Jeg kan også finde på at stille nogle mærkelige spørgsmål. Fornylig spurgte jeg en litauersk kvinde om de havde Facebook og smartphone’s i Litauen.
Min dårlige situationsfornemmelse har givet mig en del pinlige oplevelser igennem livet, men idag kan jeg næsten kun grine af det. 🙂

Elendig korttidshukommelse




Min korttidshukommelse er elendig. Jeg har ofte en hel masse to-do lister liggende på mit skrivebord og forskellige steder i huset. Jeg skriver alt ned. Det kan være ting som at huske at støvsuge fordi det trænger, eller at jeg skal huske at købe mælk. Hvis jeg kommer i tanke om noget, så er det med at få skrevet det ned i en fart, da det tanken hurtigt forsvinder fra min hukommelse igen.
Jeg må også ofte bede folk om at gentage noget de har sagt, hvis der bliver nævnt en hel masse detaljer i en samtale. Det kunne være instrukser som først skal du gøre sådan, derefter sådan og endelig sådan.

Læs mit indlæg om korttidshukommelse

Vrede og raserianfald

Det sker sjældent, at jeg får raserianfald. Jeg er generelt en meget rolig person, men det sker også for mig og opstår ud af en følelse af afmagt og kontroltab. Når jeg føler mig trængt op i en krog, eller der er noget jeg ikke helt forstår, så kan jeg reagere med vrede.
Det skete fornylig, da en flok idioter dyttede af mig imens jeg var ude at gå. Der gik jeg hen og konfronterede dem med det, da jeg senere mødte dem på en tankstation i nærheden. Det var ikke det smarteste at gøre, da de var flere end mig og jeg kunne risikere at få tæsk, men jeg blev simpelhen så rasende, så fornuften forsvandt.

Læs mit indlæg om nedsmeltninger

Tankemylder og bekymringer

Jeg bruger masser af tid og energi på at tænke på, hvad andre tænker om mig. Det er ofte spildt energi, da det jeg forestiller mig andre tænker om mig sjældent er sådan, som jeg tænkte det var.
Jeg kan ophobe meget vrede og frustration især hvis jeg føler mig uretfærdigt behandlet i en situation. Det kan være en ubehagelig oplevelse som jeg har haft for flere måneder siden, der pludselig kan fylde mit hoved med en hel masse vrede tanker. Disse tanker kan handle om spørgsmål som hvorfor handlede jeg ikke anerledes i den situation og hvordan kunne jeg have handlet mere fornuftigt?
Jeg er meget hård ved mig selv på den måde og har svært ved at lade ting passere.

Læs mit indlæg om tankemylder

Socialisering

Jeg kan godt socialisere, hvis jeg synes det giver mening. Jeg gider ikke at sidde og snakke om X-factor, den store bagedyst, eller andet bras i fjernsynet, men hvis det handler om de ting, der interesserer mig, så liver jeg op.
Jeg synes dog det virker overvældende for mig at være sammen med mennesker. Jeg bliver meget træt af at være til en fest og har behov for meget hvile og alene-tid efterfølgende. Jeg har også have behov for at trække mig under festen, da støjen fra de mange mennesker virker overvældende.

Søvnforstyrrelser

En af de største autistiske udfordringer jeg har er i forhold til søvnen. Hvis jeg ikke får sovet ordentlig, så forstærker det mine autistiske udfordringer. Det sker fordi de kognitive funktioner, som hukommelse og dømmekraft bliver svækket, når man ikke er veludhvilet og så bliver det endnu sværere at træffe et valg. Desuden er ens energiniveau i bund så man har ikke overskud til at socialisere.

Læs mit indlæg om søvnforstyrrelser



Kommentarer

  1. Cliff Treumer Rytter Sandberg siger:

    Jeg synes det er modigt at skrive om dig selv og dine tanker. En hjælp til hverdagen kunne være kinesiologi som skaber en forbindelse imellem vores to hjernehalvdele for at afhjælpe aktion og respons. Dette har hjulpet mig siden jeg var teenager.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *