Hvordan håndteres en nedsmeltning?

| | ingen kommentarer

En nedsmeltning er noget som de fleste autister har oplevet. Det er en ubehagelig situation, hvor man mister kontrollen over sig selv.
Man reagerer enten ved at blive rasende, eller ved at lukke totalt ned. En nedsmeltning opstår, når “batterierne er tømte” og sker typisk ved sensorisk overbelastning, eller ved ændringer i ens rutine.

Hvad er en nedsmeltning?

En nedsmeltning er en reaktion på et alt for højt stressniveau. Der kan være mange årsager til, at man får en nedsmeltning, men de mest hyppige er

  • Sensorisk overbelastning
  • Ændringer i rutiner, eller forandringer

Sensorisk overbelastning

Sensorisk overbelastning sker, når man bliver overvældet af sanseindtryk som lyd, lugt, lys, eller berøring. Autister oplever ofte sanseindtryk mere intenst og kraftigere end andre. Det skyldes at vores stressniveau er højere og øget stress forstærker sanseindtrykkene.
Derfor kan det være ubehageligt at give hånd og krammere, når man møder andre. Jeg kan godt gå med til at give hånd til en festlig sammenkomst, men jeg prøver at undgå det især hvis jeg er stresset. Jeg bryder mig slet ikke om krammere og træder et skridt tilbage, hvis der kommer en, der prøver at omfavne mig.
Høje lyde og mange mennesker, der snakker i munden på hinanden til en familiefest kan også virke overvældende for en autist og fremprovokere en nedsmeltning.

Ændringer i rutiner, eller forandringer

Ændringer i ens rutiner kan udløse en nedsmeltning. Det kan være, hvis bussen ikke afgår til tiden, eller mælken står et andet sted i supermarkedet end den plejer. Ting som de fleste andre vil tage med sindsro, men for autister kan små ændringer udløse en nedsmeltning.

Forskellen på nedsmeltning og nedlukning

På engelsk skelnes, der mellem nedsmeltning (meltdown) og nedlukning (shutdown). Egentlig er det bare variationer over det samme. Forskellen er om man er udadreagerende, eller indadreagerende. Jeg har reageret på begge måder.

Nedsmeltning

Jeg oplevede en nedsmeltning i sommers, da jeg var ude at gå en tur. Det var fredag aften og en flok idioter kom kørende i en bil bagfra og dyttede af mig. Jeg kan simpelthen ikke klare lyden af en bil der dytter, så blev meget chokeret og rasende. Derfor konfronterede jeg dem med deres opførsel, da jeg mødte dem længere nede af vejen, hvor de var ved at tanke benzin på bilen. Jeg skældte dem ud og sagde, at jeg syntes, at det var respektløst af dem at dytte af mig. Det grinede de bare af, men efter at have diskuteret med dem i nogle minutter, og insisteret på at de ikke skulle dytte af mig, tror jeg, at de forstod budskabet.
Efterfølgende, har jeg snakket med andre om oplevelsen og de syntes, at var en meget dumdristig måde at reagere på. Dels fordi jeg udstillede jeg mig selv og for det andet, så kunne jeg risikere at blive slået ned.
Eksemplet viser også at en nedsmeltning er en meget pinlig situation for autisten og det kan tage flere dage at komme over, da man kan føle skyld.

Nedlukning

Jeg oplevede en nedlukning til en julefrokost med familien. Jeg blev så drænet for energi efter at have siddet sammen med familien i nogle timer og trak mig derfor tilbage til et værelse, hvor jeg kunne lukke døren. Jeg var fuldstændig udbrændt og sad bare passivt på gulvet og stirrede ud i luften.

Hvordan undgår man en nedsmeltning?

Det kan ikke lade sig gøre at undgå at undgå nedsmeltninger!
Livet er fyldt med kriser og det bliver man ikke skånet for som autist. Dog er der nogle forholdsregler, man kan tage.
Hvis man til en fest og bliver overvældet af de mange sanseindtryk, så kan man gå udenfor, eller på toilettet. Skal man ud at handle ind, så gør det på tidspunkter, hvor der ikke er mange mennesker. Her er google ofte din ven, da de afslører, når der er færrest mennesker i supermarkedet.
Hvis jeg fx søger efter “Lidl i Aalborg” (den nærmeste Lidl i mit område) på google, så kan jeg se, at der kun er få handlende tidligt om morgenen og sent om aftenen. Derfor vil det være oplagt at planlægge mine indkøb der. 

Vigtigt at have en plan b!

Det er vigtigt at have en alternativ plan. Vi lever i en uforudsigelig verden og uforudsigelighed giver større risiko for nedsmeltninger. Hvis man fx har en aftale og bliver brændt af. Hvad gør man så?
Har man en alternativ plan, så nedsætter man risikoen for at få en nedsmeltning markant.

Hvad kan man ellers gøre for at forebygge nedsmeltninger?

Der findes desuden nogle hjælpemidler, der kan hjælpe en med at reducere ens stressniveau. Jeg har et fitbit ur, hvor der er et program med guidede vejrtrækningsøvelser, som jeg kan følge. En anden mulighed er at købe et headset, der reducerer baggrundsstøj. En tredje mulighed er at anskaffe sig et sansestimulerende hjælpemiddel. Det kunne være en kugledyne, eller kuglevest, som har hjulpet mange autister med at få ro. Et billigere alternativ kunne være en fidget spinner.
Der er også mulighed for at høre afslappende musik, eller se en serie, som kan få en ned i gear. 
Det handler om at finde ud af, hvad der virker for den enkelte.

Hvad kan omgivelserne gøre?

Hvis man er pårørende til en, der bliver udsat for en nedsmeltning, så er det vigtigt at møde vedkommende med forståelse og ikke bebrejdelse. Man kan give sig tid til at snakke med vedkommende og forsøge at berolige ham/hende.
Som pårørende, kan man indrette et lokale til vedkommende, så han/hun har mulighed for at trække sig, hvis det hele bliver for meget.

Det er vigtigt at man lytter til sig selv og trækker sig, når man ikke kan klare mere! 

Links til andre bloggere, der skriver om nedsmeltning

  1. Autismeliv – Hvad er en nedsmeltning
  2. Rainwoman – Når verden går i sort

Andre links

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *