Katastrofe tænkning

| | ingen kommentarer

Katastrofe tænkning er noget, som jeg har kæmpet med det meste af mit liv. Denne form for tænkning opstår, når der er en situation i ens liv som giver angst og stress. Katastrofe tænkning er meget udbredt hos autister, da vi har et højere niveau af stress og angst. 


Hvad er katastrofe tænkning?

Katastrofe tænkning er en negativ form for tænkning. Den kan opstå i mange situationer og den efterlader en med kun det værst tænkelige scenarie.
Et dugfrisk eksempel fra mit eget liv var, da jeg i weekenden var i Sønderborg sammen med en kollega fra bestyrelsen. Der besøgte vi et pizzaria, som var meget klamt efter min mening. Det var tydeligvis ikke et sted, hvor de havde styr på hygiejnen. I karmene lå der støv og skidt og flere af bordene var også beskidte og uhumske. Hvis det ikke havde været fordi jeg var sammen med en kollega, der syntes, at vi skulle spise der, så havde jeg forladt stedet omgående.
Nå men tilbage til sagen. Jeg bestilte en pizza og straks efter jeg havde modtaget pizza’en syntes jeg at pizza’en smagte mærkeligt og jeg kunne simpelthen ikke slippe tanken om at jeg kunne blive alvorligt syg og få en madforgiftning på grund af de uhumske forhold på restauranten.
Da min kollega nævnte noget om, at de kunne have haft besøg af rotter på restauranten, så mistede jeg appetitten og levnede resten.
Et lignende eksempel var, da jeg så noget mærkeligt hvidt på mit rugbrød. Jeg var i tvivl om det var mug, da mug mig bekendt er grønt. Derfor tog jeg chancen og spiste det, men efterfølgende blev jeg bange for at få kræft og der var det forsent at fortryde. Jeg skyndte derfor at skrive til en af mine facebook venner, der kunne berolige mig med, at det skete næppe.

Læs også mit blogindlæg om autistisk tænkning

Er det min autisme, eller min OCD, der er årsagen til katastrofe tænkning?

Jeg har OCD, som tillægsdiagnose sammen med min autisme. OCD er en angst sygdom, der viser sig ved, at man har tvangsritualer, som man skal udføre for at beskytte sig selv mod angst, eller en  katastrofe tanke.
Jeg skal fx rykke i dørhåndtaget 3 gange (nogle gange 3×3 gange) før jeg forlader mit hjem. Egentlig burde en gang være nok til at sikre sig at døren er låst, men de 3 gange er et ritual, der beskytter mig mod, at der sker en katastrofe for mig, eller min familie.
Katastrofe tankerne kan handle om at jeg kan miste alle mine penge, eller komme ud for et alvorligt uheld. Det er altid meget irrationelle tanker og der sker selvfølgelig ikke noget, hvis jeg ikke udfører ritualerne.

Katastrofe tænkning skyldes et for højt niveau af angst og stress

Katastrofe tænkning opstår, som nævnt på baggrund af et for højt niveau af angst og stress. Dog må man skelne mellem de tanker, der skyldes OCD og de tanker, der skyldes autisme.
I forhold til førnævnte eksempel, hvor jeg var i tvivl om jeg spiste et stykke rugbrød med mug og blev bange for at kunne få kræft, så var det klart min OCD, der kom til udtryk der.
Omvendt var det min autisme, der udløste katastrofe tanker, da jeg fornylig startede på online dating igen. Da jeg ikke fik nogle besøg på min profil, eller reaktioner selvom jeg selv havde besøgt og liket mange kvinder, så tænkte jeg straks, at det måtte være noget galt med mig. Jeg burde have taget den lidt mere med ro og have tålmodighed. Allerede dagen efter begyndte jeg at få nogle besøg og likes, så det kører for mig nu. 🙂
Et andet eksempel er, da jeg skulle til en eksamen i min hovedopgave på datamatiker studiet. Jeg tænkte kun på, at jeg ville dumpe denne eksamen. Det endte dog med, at jeg bestod med et 7 tal så helt elendigt var det nok ikke. 😉

Hvad kan man gøre?

For at slippe af med katastrofe tanker, kan man bruge kognitiv terapi. Det handler om at kunne se andre scenarier end kun det værst tænkelige. Selvfølgelig er det fint at tænke over det værste der kan ske, men man må også se på, hvor realistisk det scenarie er. Det handler om at bruge sin sunde fornuft.
Det kan også hjælpe at snakke med en terapeut, en psykolog, eller sin kontaktperson (hvis man har sådan en). Det hjælper altid at snakke med nogen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *