Humør-appen Daylio har givet mig større selvindsigt!

| | ingen kommentarer

Daylio er en app, der fungerer som en humørdagbog. Den er især brugbar, hvis man lider af angst og depression.
Jeg har brugt den i mere end 3 måneder og den har hjulpet mig til at få større selvindsigt.

Hvad er en humørdagbog?

En humørdagbog er en udvidet dagbog. Den består af to ting.
Det ene er humørskalaen og det andet er selve dagbogen, hvor man noterer, hvorfor man har givet en lav, eller høj værdi på humørskalaen en given dag.

Humørskalaen

En humørskala er et værktøj til at vurdere sit humør. Man vurderer fx dagligt sit humør på en skala fra 1 til 5, hvor man giver 1, hvis man er i elendigt humør og 5 er hvis man er i fantastisk humør.
Man kan bruge pen og en gammeldags dagbog til at notere, hvor ens humør ligger på humørskalaen, eller man kan bruge humør-appen Daylio.
Der er mange fordele ved at bruge en humør-app, som jeg vil komme ind på i det følgende.

Humørskalaen i Daylio

I Daylio registrerer man sit humør med smileys, som følger samme humørskala fra 1 til 5, som beskrevet ovenfor.
Det kan man gøre dagligt om aftenen, eller flere gange dagligt. For nogle vil det give mening at gøre det flere gange dagligt, da ens humør kan svinge meget i løbet af en dag.
For andre giver det kun mening at gøre det om aftenen før man lægger sig til at sove. Det er helt op til en selv. Der er ikke noget rigtigt, eller forkert.

Daylio

Viser humørvælgeren i Daylio, hvor man vælger en smiley, der passer til ens humør på et givent tidspunkt.

Humørgrafen i Daylio

Det smarte ved Daylio er at appen selv laver en graf, der viser, hvordan ens humør udvikler sig over tid. Det forudsætter naturligvis, at man er konsekvent og fodrer dagbogen dagligt.
Omvendt skal man selv igang med et excel ark, hvis man bruger pen og papir.

Daylio
Min humørgraf for juni 2019

Som det fremgår af grafen har mit humør været meget svingende i juni måned.

Humørdyk efter Autismemesse

Der ses fx et dyk i mit humør fra d. 1. juni til d. 3. juni, hvor mit humør dykker fra godt til dårligt humør. Humøret bliver først godt igen den 8. juni, hvor det stabiliserede sig på et højt niveau i 6 dage.

Forklaringen på mit humørdyk og at mit humør lå lavt i en uge skyldtes, at jeg var medarrangør af en Autismemesse i Aalborg d. 1. juni. Denne messe krævede rigtig meget af min energi. Men imens det stod på var det ikke slemt. Det var først, da den var overstået, at jeg mærkede konsekvenserne i form af udbrændthed.
Men det er ikke hele forklaringen.
Forklaringen er også den meningsløshed, som jeg oplevede efter messen var overstået. Jeg havde jo trods alt brugt det sidste halve år på organisere messen og da messen var overstået manglede jeg noget at fylde min tid ud med.

Dagbogen

Som nævnt tidligere, så kan humørskalen ikke stå alene. Hvis man vil lære noget om sig selv, må man også begrunde, hvorfor man har valgt at give en glad, eller trist smiley. Det betyder ikke, at man skal skrive lange referater for hver dag. En kort begrundelse for, hvorfor det gik galt, eller godt på en bestemt dag er rigeligt.
Fordelen ved dette er, at man senere kan gå tilbage i kalenderen og se, hvad der gik galt på en dårlig dag.
I min humørgraf for juni, så vi et dyk i mit humør fra d. 1. til 3. juni. Forklaringen på dykket, som var udbrændthed og meningsløshed kunne jeg kun finde ved at slå en af mine dagbogsnotater op fra de pågældende dage.

Den viden kan jeg så bruge til næste gang, hvor jeg er medarrangør af et arrangement. Så jeg ved, at jeg er nød til at bruge flere dage på at restituere/ slappe af og har en skånsom plan for, hvad der skal ske efter arrangementet.

Aktivitetsdagbogen i Daylio

På ovenstående billede kan man også se de aktiviteter, som jeg lavede på bestemte dage. De står lige under smileyen og overskriften. Fx kan man se at jeg slappede af d. 2. juni og tog en lur i løbet af dagen.
Her er noget af det virkelige smarte ved Daylio. Ved at logge aktiviteter, kan man med tiden få øje på aktivitetsmønstre, som gør en glad og andre, som gør en trist til mode.

Daylio
Viser statistik over aktiviteter i 2019 , hvor jeg har været i godt humør. En enkelt aktivitet er sløret, da jeg ikke ønsker at udstille, hvor seksuel aktiv jeg er 🙂

Hvad laver jeg, når jeg er i godt humør?

Ovenstående billede viser min statistik for hele 2019. Der har været 24 gange, hvor jeg har været i godt humør, når jeg har lavet frivillige arbejde i Autisme- og Aspergerforeningen. Træning er på 2. pladsen over aktiviteter som ofte er forbundet med at være i godt humør. På 3. pladsen er afslapning (hvad det så dækker over er uklart). Hvis man kigger længere ned på listen kan man måske undre sig over at smerte og overtænkning også er forbundet med at være i godt humør. Det giver jo ingen mening, da disse aktiviteter ofte har negativ indflydelse på ens humør.

Summen af en hel dags aktiviteter giver sammenhængen med humøret

Forklaringen på dette er, at jeg har angivet flere aktiviteter på en dag i min aktivitetsdagbog. Så det er summen af disse aktiviteter, som giver sammenhængen med humøret. Så i løbet af en dag kan man have mange aktiviteter. Nogle der trækker humøret op som styrketræning og andre som trækker ned og det bliver derfor et gennemsnit, som appen beregner.
Det betyder desværre også at man ikke kan bruge dataene til at sige noget om kausalitet (årsagssammenhænge). Altså man kan ikke sige om træning fører til godt humør.

Daylio som mikrodagbog

Man kan faktisk nøjes med kun at bruge aktivitetsdagbogen. Der er gode muligheder for at tilpasse den efter sine egne ønsker og behov. Jeg har fx selv tilføjet en aktivitet som overtænkning. Jeg bruger rigtig meget tid på at tænke og bekymre mig. Det vil jeg gerne kunne holde lidt øje med, da det kan være en indikation på, at jeg har det skidt og skal passe lidt bedre på mig selv.
Jeg vil ikke anbefale, at man kun bruger aktivitetsdagbogen. Så kan man ikke finde ud af, hvad der gik galt på en dårlig dag. Det kan man kun ved at udfylde dagbogen.

Sådan bruger jeg Daylio

Jeg har altid haft svært ved at tale om hvordan jeg har det. Det kan især være svært at tale om det, hvis jeg har det skidt. Så vil jeg nemlig have tendens til at gå ind i mig selv.
Jeg er derfor begyndt at vise min psykolog en udskrift af min humørgraf for den måned, hvor jeg har samtale. Så kigger han på den og spørger, hvad der skete på en dag, hvor jeg var i dårligt humør. Så svarer jeg ved at slå dagbogsnotatet op for den pågældende dag.
Så på den måde kan jeg give ham et præcist svar på, hvad der gik galt og hvordan jeg havde det på en dårlig dag.
Jeg tror det er meget naturligt, at man fortrænger dårlige oplevelser. Når det går godt, så glemmer man alt om at man for en uge siden havde det rigtig skidt. Så er det godt at en app som Daylio kan hjælpe en med at huske.

Daylio har givet mig større selvindsigt

Jeg indledte med at skrive at appen har givet mig større selvindsigt. Et eksempel på dette var min humørgraf for juni, hvor jeg så at mit humør dykkede efter Autismemessen var overstået.

Sociale arrangementer kræver flere dages restitution

Det tog mig en hel uge før mit humør blev godt igen. Derfor ved jeg til en anden gang, at jeg skal bruge flere dage på at restituere efter sådan et arrangement.

Bedre planlægning

Daylio har også vist mig, hvilke aktiviteter, der ofte får mig i godt humør. Jeg var inde på det tidligere. Det var foreningsarbejde, styrketræning, afslapning og lave god mad.
Jeg kan så bruge disse aktiviteter i min planlægning på dårlige dage og måske vil det så gøre de dårlige dage knap så dårlige. Man skal dog ikke gøre sig forhåbninger om at det vil føre til færre dårlige dage. Der vil altid være dage, hvor tingene ikke gik, som man planlagde.

Fordele og ulemper ved at bruge Daylio til at overvåge sit humør

Fordele

  • Gør det muligt at overvåge ens humør over tid og blive opmærksom på aktivitetsmønstre, som gør en glad, eller trist til mode.
  • Man får større selvindsigt, da man lærer sine egne begrænsninger bedre at kende.
  • Man kan bruge Daylio i terapiforløb til at forklare, hvad der gik galt på en dag, hvor humøret var lavt.
  • Mulighed for at tilpasse appen efter egne behov og ønsker. Man kan tilføje sine egne aktiviteter og følelser på humørskalaen.

Ulemper

  • Appen viser, hvordan summen af aktiviteter på en dag påvirker ens humør. Så man kan ikke spore om en enkelt aktivitet (fx fitness) har positiv eller negativ indflydelse på ens humør.
  • Appen er på engelsk. Der findes endnu ikke en dansk oversættelse.

Daylio er tilgængelig til Android og iOS.
Man kan læse mere om appen her, eller hente den i Google Playbutik, eller på AppStore (iPhone/iPad).
Premium versionen koster ca. 40 kr og det har de fleste mennesker råd til.

OBS. Dette indlæg er IKKE sponsoreret.
Min eneste interesse er at oplyse om denne fantastiske app, som har hjulpet mig så meget!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *