Prøv holdtræning i dit fitness center!

| | ingen kommentarer

Jeg vil berette lidt om mine personlige erfaringer med holdtræning og hvordan det har gjort mig mere motiveret for at træne i fitness centret.

Hvad er holdtræning

Jeg har fornylig prøvet holdtræning i det lokale fitnesscenter, hvor jeg er medlem. Holdtræning i et fitness center adskiller sig fra holdsport ved, at der er individuelt i sin udførsel. Jeg ville ikke kunne klare at træne fodbold, håndbold, roning, eller anden holdsport, hvor man er et team, der skal samarbejde.

Holdtræning er for alle!

Jeg er autist, som betyder at min hjerne fungerer anerledes end andre. I forhold til holdtræning, gør det, at jeg er langsommere til at bearbejde de instrukser jeg får, aflæse instruktørens bevægelser og følge det tempo, som er på holdet. Det var derfor at en fysioterapeut, som kendte mig godt frarådede mig at deltage i holdtræning.

På trods af hendes velmenende råd, valgte jeg dog at kaste mig ud i det og det har jeg ikke fortrudt.
Jeg må indrømme, at jeg havde lidt udfordringer med at koordinere mine bevægelser, men der var heldigvis en venlig instruktør, som trådte til, når det problem opstod og rettede på mig, så jeg udførte øvelsen korrekt. Dette kunne selvfølgelig kun lade sig gøre fordi det var et mindre hold, jeg havde valgt. Havde jeg valgt et større hold, så havde der ikke været samme mulighed for at få alle med.

Disse hold har jeg prøvet

Jeg havde på forhånd forhørt mig på fitness centrets facebook side om hvilket hold, der passede bedst til mig, når jeg har de udfordringer, som jeg har. Jeg fik hurtigt svar af en venlig bruger, som anbefalede mig at prøve et hold, der hedder TRX.

TRX

TRX er er en meget moderne og populær træningsform, hvor man bruger 2 seler/reb til at træne med sin egen kropsvægt. Det er en træningsform, der blev opfundet af Navy Seals, som er et korps af elitesoldater i det amerikanske militær. Det er selvfølgelig en hård træningsform, men det er stadig sådan at alle kan være med. De få gange jeg har deltaget på TRX hold har der ikke været mere end 6-8 andre deltagere og en instruktør.

trx

Bodypump og Bodyflow

Efter den gode oplevelse med TRX fik jeg mod på at prøve nogle andre hold. Jeg prøvede Bodypump og Bodyflow, men måtte erkende, at disse ikke passede til mig. Bodypump var et meget støjende hold. Der var høj musik og instruktøren råbte og skreg i mikrofonen. Det var også et stort hold med mange deltagere, så der var ingen hjælp at hente og dermed større risiko for at lave øvelserne forkert og få skader.
Bodyflow var også et hold med mange deltagere, men musikken var rolig og afslappende. Bodyflow er en kombination af Yoga, Pilates og Tai Chi. Min udfordring på det hold var at jeg ikke helt havde den balance og smidighed i kroppen som krævedes og så var det også mit indtryk, at jeg manglede noget teknik for at udføre øvelserne korrekt.

Fordelene ved holdtræning i et fitness center

Fordelene ved at træne på hold i et fitness center er at man får en effektiv træning af hele kroppen på kort tid. Når man træner individuelt, er det min erfaring at tempoet ikke er så højt og man kommer let til at tage for lange pauser mellem øvelserne. Det problem opstår ikke, når man er på et hold, hvor der er en instruktør, som sørger for at man når hele programmet igennem på en halv eller hel time.
En anden fordel er strukturen. Man tilmelder sig et hold på fitness centrets hjemmeside eller via appen og så skal man sørge for at møde op senest, når holdtræningen begynder. Da jeg er autist, vægter jeg struktur meget højt, da det giver mig en forudsigelighed i hverdagen at have nogle faste tidspunkter, hvor man træner.

Det næste hold jeg overvejer at prøve er yoga. Jeg forestiller mig at yoga kan hjælpe mig med at slappe mere af og opnå en bedre koncentration.

Billig proteinpuler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *